הציידים האקרובטים, כלבים מרגישים כשאתם לחוצים וסגנונות הורות לכלבים

מה חדש?

  • הציידים האקרובטים
  • כלבים מרגישים כשאתם לחוצים
  • סגנונות הורות לכלבים

הציידים האקרובטים

לעכבישים יש דרכים שונות ומשונות לצוד את טרפם. חלקם צדים בקבוצות, אחרים טווים רשת קורי עכביש שלוכדת את הטרף ממרחק בטוח, ויש גם כאלה שמחקים את החומרים הכימיים (פרומונים) שמפרישים בני הזוג של הטרף, כדי למשוך אותו אליהם.

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת PNAS גילה איך העכבישים האוסטרליים Euryopis umbilicata, השוכנים על עצי אקליפטוס, צדים טרף מסוכן שגודלו פי שניים מגודלם: הנמלה הקמפונית Camponotus consobrinus. כשהנמלה מטפסת על העץ ומתקרבת לעכביש הוא מזנק מעליה, מבצע גלגלון באוויר – וכמו ספיידרמן מדביק לה חוט משי. לאחר שהדביק את הקור הוא ממשיך בדרכו ונתלה על אותו קוּר במרחק בטוח מהנמלה.

מיד אחר כך העכביש התלוי חוזר לעץ, כמו בסנפלינג, ומתחיל להסתובב סביב הנמלה כדי לקשור אותה בצורה מהודקת ולסבך אותה בקורים. כשהיא עטופה היטב הוא נושך אותה ומחדיר לגופה ארס. כל התהליך נמשך פחות משנייה. כך מצליח העכביש האקרובט לצוד את טרפו ביעילות מרבית: כ-85 אחוז מניסיונות הציד מסתיימים בהצלחה, ואלה שלא מצליחים נכשלים כי הנמלה נפלה מהעץ במהלך ההתקפה.

נמלים נחשבות טרף מסוכן כי הן יכולות לפגוע בטורפים שלהן ואף להרוג אותם, כך שרק פחות מחצי אחוז ממיני העכבישים בעולם ניזונים מהן. המחקר החדש הראה עכביש שלא רק ניזון מנמלים, אלא אף פיתח שיטת ציד הכוללת פעלולים אקרובטיים מהירים, שמאפשרים לו להתמחות בציד מין נמלים שגדול ממנו בהרבה. למחקר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

עכביש ונמלה במהלך מתקפה | מקור: Alfonso Aceves-Aparicio
עכביש ונמלה במהלך מתקפה | מקור: Alfonso Aceves-Aparicio

כלבים מרגישים כשאתם לחוצים

בעלי הכלבים רבים בטוחים שהכלב שלהם יכול לחוש את מצבם הנפשי. ממצאיו של מחקר חדש תומכים בתחושתם. מחקר שנערך בבריטניה מצא שכלבים יכולים להבחין בין ריח של אדם במצב מנוחה, לריחו אחרי שהיה במצב מלחיץ או קשה.

כדי לדמות מצב מלחיץ, 36 נבדקים פתרו בעיות מתמטיות בראשם בלבד. לאחר מכן הם מילאו שאלון שבו ציינו כמה היו לחוצים. החוקרים מדדו את לחץ הדם ואת מהירות הדופק של הנבדקים ודגמו את ריחות הפה והזיעה שלהם לפני המבחן ואחריו. את דגימות הריח של הנבדקים שהשאלון והמדדים הגופניים הראו שהם היו לחוצים, הציגו לאחר מכן לכלבים.

ארבעה כלבים, שאומנו להבחין בין ריחות גוף במצבים שונים, הצליחו להבחין בין שני סוגי הריחות ב-93 אחוזם מהמקרים. אם כך, ריח הגוף משתנה בעיתות לחץ וכלבים יכולים לחוש בשינוי הזה. הממצאים הללו יכולים לעזור באימון כלבים המסייעים לאנשים המתמודדים עם חרדה והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD, או הַלֶּמֶת), כך שריח יהפוך לאמצעי נוסף שבעזרתו הכלב יוכל לזהות שינויים במצב בעליו. למאמר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

אישה מחבקת כלב | מקור: Wpadington, Shutterstock
אישה מחבקת כלב | מקור: Wpadington, Shutterstock

סגנונות הורות לכלבים

האופי וההתנהגות של כלבים תלויים מאוד ביחס של הבעלים אליהם: אם הם מענישים אותם, אם הם קשובים לצורכיהם, כמה תשומת לב הם מעניקים. כעת גילו חוקרים שהיחס לכלבים משפיע עליהם בצורה דומה לזו שסגנון ההורות שלנו משפיע על ילדינו.

בפסיכולוגיה מוכרים 3 סגנונות הורות עיקריים: הורים סמכותניים שמים גבולות ברורים לילדיהם ומראים היענות נמוכה לצרכים שלהם; הורים מתירניים נענים לילדיהם, ולא מבהירים מה הציפיות מהם; והורים סמכותיים מציבים לילדים גבולות אך גם קשובים ותומכים. מחקרים הראו שילדים להורים סמכותיים נוטים להיות בעלי ביטחון עצמי רב יותר וליצור קשרים חברתיים בקלות.

במחקר, החוקרים נתנו ל-48 בעלי כלבים שאלון שבדק את "סגנון ההורות" שלהם ביחס לכלב. הם חילקו את הנבדקים ל"הורים" סמכותניים, מתירניים או סמכותיים והעבירו את הכלבים סדרת מבחנים. הכלבים שבעליהם היו "הורים" סמכותיים הראו ביטחון רב יותר, היו חברותיים יותר, ואף הפגינו יכולת גבוהה יותר לפתרון בעיות מאשר כלבים אחרים – ממש כמו ילדים להורים כאלו. למאמר המלא.הודעה לתקשורת.


אישה וגור כלבים במשחק משותף | מקור: manushot, Shutterstock

 

3 תגובות

  • קלוד

    טרלול הפרוגרס

    הפרוגרס הוא אם כל הרעות החולות של החברה האנושית

  • טכניון

    גידול כלב, לא "הורות"

    להגדיר גידול כלב, "הורות" , זה בדיוק מה שעוזר לדחוף את החברה האנושית לקריסה. יש הרבה "הורים" לכלבים שמתבלבלים ולא מביאים ילדים כי יש להם "ילד" (כלב), לא סתם הילודה יורדת בהרבה מדינות מתחת למספר 2.1 , שזה המספר לשמירה על גודל האוכלוסיה הנוכחי. גם במזרח וגם במערב.

  • ניסקו

    גידול כלב הוא הכנה מצוינת

    גידול כלב הוא הכנה מצוינת להורות. דרך גידול כלבים יכולתי לזהות היבטים של העברה בין-דורית שהשפיעו על ה-"הורות" שלי, וכך לעצב את ההתנהגות שלי לקראת ההורות האמיתית. זה עדיין לא אומר שההורות שלי טובה, אך להתרשמותי היא היתה הרבה יותר גרועה אלמלא סימולציית ההורות המוקדמת בגידול כלבים. מומלץ בחום לכולם.