למרות מגמת השיפור, נשים עדיין מקבלות הרבה פחות פרסי נובל במדעים מגברים. וזה רק הסימפטום לאפליה עמוקה יותר, שעדיין לא עברה מהעולם

בסוף השבוע הוענקו בטקס חגיגי בסטוקהולם פרסי נובל ברפואה, פיזיקה, כימיה, ספרות וכלכלה (הפרס לשלום הוענק בטקס נפרד באוסלו). מבין שבעה מקבלי הפרסים בתחומי המדעים, רק אחת הייתה אישה: קרוליין ברטוצי (Bertuzzi) מארצות הברית, שחלקה עם שני עמיתים את הפרס בכימיה, על הישגיה בפיתוח תהליכים כימיים המאפשרים לחקור תגובות ותהליכים בתא החי, בלי להפריע לתפקודו.

לא רק שזה אינו מצב חריג, הוא גם לא ממש רע בהשוואה לשנים קודמות. בשנה שעברה לא קיבלה אף אישה פרס נובל במדעים. וכך גם ב-2019, ב-2017 וב-2016. שנת 2020 הייתה טובה יחסית – בין שמונה מקבלי הפרס במדעים היו שלוש נשים, רק קצת פחות מחלקן באוכלוסייה, וב-2018 קיבלו שתי נשים פרסי נובל במדעים.

בשנים האחרונות אנו עדים למגמת שיפור כללית במספר הנשים שמקבלות פרסי נובל. בארבע השנים האחרונות קיבלו שתי נשים את הפרס בפיזיקה – מספר זהה לנשים שקיבלו אותו בכל 118 השנים שקדמו להן. גם בכימיה הוכפל בשנים האחרונות מספר הנשים שקיבלו את הפרס, מארבע לשמונה. בסך הכל, משנת 2000 קיבלו 13 נשים פרסי נובל במדעים, לעומת חמש בלבד בשנים 2000-1975. כך שלמרות מגמת השיפור, המספרים עדיין קטנים מאוד.

הכימאית קרוליין ברטוצי
האישה היחידה בין מקבלי הפרסים המדעיים. הכימאית קרוליין ברטוצי | ויקיפדיה, Armin Kübelbeck

תסמין של אפליה עמוקה

עצם אזכורה של העובדה הזו עורר כמה תגובות נזעמות. "פרס נובל לא אמור להתעסק עם גברים/נשים. זה טמטום", נאמר באחת התגובות. "מי שטוב ומקדם את האנושות צריך לזכות בו. ואם יוצא שהרוב זה גברים, אז זה לא רלוונטי לפרס. זה אולי רלוונטי למין הנשי שאינו תורם מספיק למדע וצריך להשתפר". מגיב אחר הזהיר כי "עוד מעט כבר יתחילו לחלק פרסי נובל לנשים שלא תרמו כלום, העיקר שיהיה שיוויון"". ואחר כתב: "כדאי לבדוק את העובדות ולאמוד את אחוז הנשים שעסקו בפועל בתחומים אלה במאה האחרונה (והגיעו להישגים ניכרים כמובן) לבין אחוזן מקרב הזוכים, ולראות אם באמת יש כאן אפליה".

למרבה הצער, מגיבים אלה ונוספים מפספסים את הנקודה. העובדה שהרבה פחות נשים מגברים מקבלות פרסי נובל במדעים היא לא רק תוצאה של אפליה ישירה בהענקת הפרסים, אלא גם, ואולי בעיקר, תסמין של אפליה רחבה ועמוקה הרבה יותר. אכן, במהלך המאה העשרים הרבה פחות נשים עסקו במחקר מדעי מאשר גברים. האם זה היה מבחירתן? נראה שכן. האם זו הייתה בחירתן החופשית? במקרים רבים – לא.

כלת פרס נובל ברפואה ברברה מקלינטוק עובדת במעבדתה
לא יכלה ללמוד ביולוגיה באוניברסיטת קורנל, כי הפקולטה לא קיבלה נשים. כלת פרס נובל ברפואה ברברה מקלינטוק עובדת במעבדתה | ויקיפדיה, Smithsonian Institution

מחסומים ומכשולים

פחות נשים מגברים עסקו במדע במאה האחרונה לא כי לא התחשק להן, ולא כי הן פחות טובות בזה, אלא כי זה היה כרוך בהתגברות על מכשולים רבים. נתחיל מזה שלימודי מדעים בתיכון לא תמיד היו פתוחים בפני נשים, קל וחומר לימודים באקדמיה. מרטה וינשטוק רוזין, לימים כלת פרס ישראל בחקר הרפואה, התקבלה רק אחרי מאבק ממושך למגמת מדעים בתיכון בבריטניה, שהייתה סגורה בפני הבנות. הגנטיקאית האמריקאית ברברה מקלינטוק, לימים כלת פרס נובל ברפואה, לא יכלה ללמוד ביולוגיה באוניברסיטת קורנל, כי הפקולטה לא קיבלה נשים, ונאלצה לפלס את דרכה לתחום שעניין אותה דרך לימודי חקלאות.

נשים שהתגברו על המחסומים האלה נאלצו להתמודד במקרים רבים עם סביבה שוביניסטית, זלזול מתמשך מצד בוסים ועמיתים, הטרדות מיניות ואפליה בשכר ובתנאי ההעסקה. רוזלין יאלו, פיזיקאית שקיבלה לימים פרס נובל לרפואה, סיפרה כי כשקיבלה רק ציון "טוב מאוד" בקורס מעבדה אמר לה ראש המחלקה כי זו הוכחה שנשים אינן מתאימות לעבודת מעבדה. ליזה מייטנר, שעבודתה סללה את הדרך לפרס נובל בכימיה שהוענק לעמיתה, אוטו האן, נאלצה לעבוד שנים במרתף של אוניברסיטת ברלין, משום שהכניסה למעבדות נאסרה על נשים, וגם לא קיבלה שכר על עבודתה. האסטרונומית האמריקאית ורה רובין עבדה במשך שנים במצפה כוכבים שלא היו בו שירותי נשים, עד שנאלצה לקבוע עובדות בשטח באמצעות שלט שהכינה בעצמה.

מי ששרדו את כל הקשיים ואת האווירה הרעילה, נאצלו להתמודד לפעמים עם גניבת קרדיט על הישגים שלהן, מניעת קידום והתעמרויות נוספות. האסטרונומית הבריטית ג'וסלין בל-ברנל, שגילתה ראשונה את הפולסארים, נאלצה לראות את המנחה שלה ואת מנהל המחלקה מקבלים פרס נובל בפיזיקה על התגלית שלה. התופעה של גניבת קרדיט מנשים נפוצה עד כדי כך שניתן לה שם, אפקט מטילדה, על שם פעילת זכויות האדם מטילדה ג'וסלין גייג' (Gage). 

נוסף על אלה, מבנה המערכת האקדמית, הדורשת לעיתים נסיעות רבות, ולרוב גם פוסט-דוקטורט במקום אחר, היא מכשול בפני נשים שרצו גם קריירה וגם להקים משפחה ולא היה להן בן זוג שהיה מוכן לשבור את המוסכמות החברתיות ולקחת על עצמו את גידול הילדים. רבות מהנשים שהצליחו המדע במאה העשרים אכן לא הקימו משפחה, כי זה פשוט לא היה אפשרי בתנאים האלה. עמיתיהן הגברים, לעומת זאת,  השאירו לרוב את גידול הילדים לנשותיהם, והמשפחה לא הייתה מחסום לקריירה שלהם.

. כרזת הסרט Picture a Scientist
גם עמוק לתוך המאה ה-21 המצב עדיין רחוק מלהיות אידיאלי. כרזת הסרט Picture a Scientist

לצערנו, למרות שיפור מסוים, גם עמוק לתוך המאה ה-21 המצב עדיין רחוק מלהיות אידיאלי. מחקר של האקדמיות הלאומיות בארצות הברית מצא כי עשרות אחוזים מהחוקרות והסטודנטיות במדעים, הנדסה ורפואה חוו הטרדה מינית ואפליה מגדרית. והמחקר אינו מתקופתן של מקלינטוק או ליזה מייטנר: הוא פורסם בשנת 2018. עדויות נוספות על כך שגם כעת המצב רחוק מלהיות משביע רצון סיפק הסרט התיעודי המצוין Picture a Scientist, משנת 2020. כמובן זה לא קורה בכל מקום, ולא כל הגברים באקדמיה הם שוביניסטים, אבל התופעות האלה עדיין קיימות והיו נפוצות הרבה יותר לפני כמה עשרות שנים. גם הקושי לשלב בין משפחה וקריירה עדיין קיים, וכנראה אחראי במידה רבה לתופעת "הצנרת הדולפת", שבה בכל שלב של ההתקדמות האקדמית – תואר ראשון, תואר שני, דוקטורט, פוסט דוקטורט, קביעות ופרופסורה  – יש פחות ופחות נשים. 

הדוגמאות המעטות שהבאתי כאן הן של נשים ששרדו את כל הקשיים והאפליה המובנית והגיעו לצמרת. על כל אחת כזו יש ודאי מאות ואלפי נשים מוכשרות שוויתרו על קריירה מדעית כי לא רצו לוותר על משפחה, ורבבות נשים חכמות ומוכשרות שלא היו להן תעצומות נפש להתמודד עם האווירה השוביניסטית, היחס המזלזל והמאבק התמידי על הזכות הבסיסית לתנאים שווים. לו הייתה להן אפשרות בחירה אמיתית, סביר להניח שהיינו רואים הרבה יותר נשים באקדמיה, וגם הרבה יותר כלות פרסי נובל.

חלק מהעניין של הבחירה נובע גם מלדעת שלא יציבו לך מחסומים בדרך לצמרת רק משום שאת אישה. אם חוקרת צעירה רואה שמספר הנשים הזוכות בפרסי נובל הוא זעום - המסר שמחלחל אליה זה שלא משנה מה  תעשה וכמה תצליח, הסיכוי שלה לזכות בנובל הוא אפסי. לעומת זאת, כשגם הפרסים האלה מוענקים באופן שוויוני יותר, למי שזה מגיע לה בזכות הישגיה, גם המסר הזה מחלחל למטה. לא מדובר ב"אפליה מתקנת" או בהענקת פרסים לנשים שאינן ראויות לכך רק מפני שהן נשים. הרעיון הוא פשוט לחדול מהמנהג, שכנראה עדיין נפוץ, למנוע מתן פרסים, תארים או תפקידים לנשים הראויות לכך – רק מפני שהן נשים. 

 

19 תגובות

  • די להתבכיין!

    מה שצודק- צודק

    פרס נובל לא אמור להתעסק עם גברים/נשים. זה טמטום", נאמר באחת התגובות. מי שטוב ומקדם את האנושות צריך לזכות בו. ואם יוצא שהרוב זה גברים, אז זה לא רלוונטי לפרס

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    הפרס אכן לא מתעסק בזה, וכמו

    הפרס אכן לא מתעסק בזה, וכמו שכתוב - אני לא תומך באפליה מתקנת. אבל ההבדל בפרסים גם משמר מנהג ישן להעיף גברים רק מפני שהם גברים, וגם מצביע כאמור על בעיות עמוקות יותר. 

  • פוסט דוקטורנט

    כתבה חשובה

    אני פוסט דוקטורנט ומסכים עם הכתבה, וחלק מהתגובות הזויות. נשים הן ראויות וכמה מהקולגות הטובות ביותר שלי הן נשים, ועדיין ברור שהמערכת מפלה אותן. מה שחסר ולא מצויין בכתבה זה שהנפגעות הן לא רק הנשים אלה המדע כולו. ברגע שמפלים 50% מהאוכלוסיה מפסידים את ה(א)נשים הללו שיש להן פוטנציאל והיו יכולות להשתלב ולתרום המון. אם היינו מגדילים פי שתיים את התחרות באקדמיה ובמחקר ע"י הכנסתן של הנשים הללו, אז גם המוסדות האקדמיים היו מרוויחים אנשי(ות) סגל טובים יותר.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    צודק בהחלט. אין ספק שהמדע כולו ירוויח משוויון מלא לנשים. 

  • יהונתן

    האם זה מעיד על אפליה?

    אני באמת שואל מתמימות למה זה מראה על אפליה. הרי פרס נובל ניתן לפי השגים במדע וכו ולא לפי מגדר.גם יש יותר גברים שמתעסקים יותר בנושאים אלו מאשר נשים. יש גם פחות נשים במשטרה..בכללי זה נראה כאלו מורה חילק תוצאות מבחן לתלמידים והבנות קיבלו ציונים פחות טובים מהבנים ומאשימים את המורה באפליה אפילו שהוא בסך הכל נתו ציון לפי ידע בחומר ולא לפי מגדר.

  • ניצן

    לא הסברת מדוע בביולוגיה יש המון נשים ובפיסיקה כמעט שלא

    אולי נשים מצטיינות יותר בביולוגיה מבפיסיקה. ורעיונות השוויון יגררו את המערב לנחיתות מול ארצות אחרות שרוצות בהשגים ולא ברעיונות של "שיוויון לכאורה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    שוויון

    בעבר לא היו כמעט נשים גם בביולוגיה, וזה השתנה לאט לאט. לפיזיקה יש תדמית של תחום יותר "גברי", אם כי גם שם יש שינוי הדרגתי, שגם נובע מהעובדה שיותר ילדות ונערות לומדות מדעים מדויקים. אני חושב שככל שיש יותר שוויון בין גברים לנשים - בלימודי מדעים, באקדמיה ובכל תחומי החיים - המדינות שזה קורה בהן מתקדמות ומשתפרות. דווקא המדינות שיש בהן פחות שוויון נמצאות לרוב בנחיתות, גם כלכלית וגם טכנולוגית

  • אביב

    עכשיו זה ברור

    תהיתי מדוע בנות מקבלות העדפה מתקנת בקבלה לתוכניות מחוננים\מצטיינים לכיתה ג'
    על חשבון בנים ולא הבנתי
    לאחר קריאת הכתבה פוקחת העיניים הזו
    הכל התבהר
    זה בגלל שהסבתא רבתא של הבת היום לא התקבלה לתיכון שהיא רצתה לפני 100 שנה
    תודה איתי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    אפליה מתקנת

    כמו שקראת, אני לא בעד אפליה מתקנת. אני יכול להבין את הרציונל של רצון לעודד בנות ללמוד מדעים ולהצטיין, אבל אני בטוח שיש דרכים לעשות את זה בלי שזה יבוא על חשבון בנים ראויים. 

  • הלן

    הכתבה מסבירה את המחסומים שהיו

    הכתבה מסבירה את המחסומים שהיו בעבר.
    האל מבחינתך יש מחסומים גם היום? אם כן, מהם?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    אין ספק שהמצב היום טוב לאין

    אין ספק שהמצב היום טוב לאין שיעור מאפשר לפני מאה, חמישים ואפילו עשרים שנה, אבל נראה לי שעדיין אין שוויון מלא. זה מתבטא למשל בכך שיש פחות נשים בדרגות אקדמיות בכירות ("הצנרת הדולפת"), גם בתחומים שבהם יש להן רוב ברמת הדוקטורט. 

  • ניצן

    אבל המגדרסטיות לא מעונינות בכך

    הם מעוניינות במכוון להגביל גברים ולפטר אותם.
    בניגוד למדענית שלא מצליחה מדען שלא מצליח להתקבל לאוניברסיטה מקבל גם "מכתב פיטורים" מבת הזוג שלו.
    את זה לא כותבים בכתבה שלרבות מהנשים כולל מדעניות מאוד נוח שמישהו יפרנס אותן

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    פיטורים

    אני לא מכיר סימוכין במחקר לכך שמדען שלא מתקבל לאוניברסיטה מקבל מכתב פיטורים מאשתו (אבל במקרה יצא שאני מכיר שפע של מדענים שהתגרשו למרות הצלחתם האקדמית), וגם לא מכיר מחקרים על מדעניות או נשים אחרות שמעדיפות שמישהו יפרנס אותן. גם לא מכיר את המגדריסטיות וכוונותיהן - אם יש לך מה להגיב בנושא הכתבה - אשמח לקרוא. 

  • אור פלג

    נכון!

    מבחינה חברתית ותרבותית הציפייה מנשים עדיין בלתי אפשרית, ודווקא נשים נוטות להיות סוכנות שינוי קטנות מאוד. אישה צריכה להיות קודם כל אמא, כי ילדים זה שמחה. את צריכה להישאר עם הילד בבית לפחות שנה, ולהניק הנקה מלאה כדי לא לפגוע בהתפתחות הרגשית של הילד, אבל את חייבת לחזור מהר לעבודה, כי אי אפשר לצפות ממעסיקים שירצו להעסיק נשים אם הן יוצאות לחופשת לידה שלא נגמרת. את צריכה לנהל קריירה מזהירה כדי להגשים את עצמך, כי אמא טובה היא אמא שטוב לה. אם הילד חולה, הוא צריך את אמא, אבל למה בעלך לא יכול להיות איתו לפעמים? מה, ואת סומכת עליו?! אם הקריירה שלך דורשת ממך לנסוע לחו"ל זה מדהים! אבל מי יישאר עם הילדים כשאת נוסעת לך? את צריכה לתחזק בית מתוקתק, ומה פתאום עוזרת? את חושבת שלאמא שלי הייתה עוזרת? מה פתאום! היא עשתה הכל לבד! ובכל יום הכינה אוכל טרי וביתי, ישבה איתי על שיעורי הבית והלכה לכל ימי ההורים, חבל שאת לא מצליחה להיות אמא מספיק טובה. אבל איך את רוצה להתקדם בעבודה כשאת לוקחת ימי מחלת ילד כל הזמן? אז ברור שאני אקדם מישהו אחר, זאת לא אפליה, זה לא בגלל שאת אישה, בכלל לא. אני פמיניסט! פשוט בזמן שאת היית בחופשת לידה הקולגה שלך הגיש שני מאמרים למגזינים נחשבים. אולי את פשוט מדענית פחות טובה...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    שוק העבודה המודרני, גם

    שוק העבודה המודרני, גם באקדמיה וגם בתחומים אחרים, אכן מציב אתגרים משמעותיים בפני הורים - נשים וגברים - שרוצים לאזן בין קריירה ומשפחה, ולהצליח בשניהם. במשך שנים רבות הציפייה ה"טבעית" הייתה שנשים יוותרו על הקריירה ויתמקדו בגידול הילדים, ולצערנו היא עדיין לא חלפה מהעולם. יש לא מעט זוגות שמתנהלים בשוויוניות מלאה, וגם כאלה שהגבר לוקח על עצמו את ניהול הבית כדי לאפשר לבת זוגו להתמקד בקריירה, אך יש גם לא מעט אנשים - כולל כאלה שאמורים להתמנות לשרים בכירים בעת כתיבת שורות אלו - שמבקשים להשיב על כנו את הסדר הישן. ככל שיהיו יותר נערות וילדות שייחשפו למערכות השוויוניות ויראו נשים מצליחות, כך השינוי - אני מקווה - יטפס מלמטה עד הצמרת. אני חושב שזה תהליך שאנו כבר בעיצומו.
    לגבי הציפיות הבלתי אפשריות, אני חושב שאנחנו - כחברה וכפרטים - צריכים וצריכות למצוא את שביל הזהב בין הציפיות לאפשרויות, וגם ללמוד לא לדרוש מעצמנו את הבלתי אפשרי בעולם הישגי, אבל זה כבר נושא אחר. 

  • ענת

    תודה !

    יעל ואיתי - תודה על המידע והארת העיניים, מי שאינו עוסק בתחום המדע לא שומע ולא מודע לתופעות הקשות הללו שקובעות גורלות של נשים ונערות - אבל גם משפיע על עתיד כולנו, כי מה שאישה אחת לא תגלה עשוי להישאר חבוי עבור כולנו, אולי לעולם.
    לצערי כהורים לדור הבא מרגישה שלרובנו אין את הכלים לגדל אותם חזקים ונחושים בבחירת הדרך שלהם.
    נייחל ונפעל להקמת תוכניות חינוכיות כצעד ראשון.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    תודה!

  • יעל

    תוספת

    תודה על הארת הפינה החשוכה הזו, איתי. הייתי מוסיפה עוד דבר: גם אלו ששורדות במדע מוערכות פחות על כל הישג שלהן, מקבלות פחות גרנטים, מפרסמות פחות מאמרים, בגלל הטיית מגדר (יש על כך הוכחות במחקרים רבים). כך שזה הפוך מ״עוד מעט ניתן פרס לכל אשה לא ראויה״ -- נשים מאוד ראויות לא מקבלות הכרה ופרסים על תרומתם בעוד ״גברים לא ראויים״ (או פחות ראויים) מקבלים פרסים על הרבה פחות הישגים. אוף.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה!

    תודה רבה על ההערה החשובה!