בנוסף לכושר הגופני של המתמודדים בתוכנית נינג'ה ישראל, כוח פיזיקלי משחק תפקיד חשוב עוזר להם לעבור את המסלול

בלעדיו, לא היינו יכולים ללכת, לנסוע במכונית או אפילו לשבת על כיסא. אבל לא פחות חשוב – בלעדיו המתמודדים בתוכנית "נינג'ה ישראל" לא היו יכולים לעבור את המגה-קיר. גם לא את הקיר הרגיל ואת רוב המתקנים האחרים. על מי מדובר? צפו בסרטון:

הצילומים מתוך עונה 3 של התוכנית "נינג'ה ישראל" באדיבות קשת 12

העוזר שלא שמים לב אליו

למרות שנחקר ונוסח כבר לפני מעל 300 שנה (וכפי הנראה אפילו 500 שנה על ידי לאונרדו דה וינצ'י) אנו לא נוטים לא לחשוב על כוח החיכוך – ואם כן, בדרך כלל מתייחסים אליו כאל גורם מפריע. למשל בדלת חורקת שבה הצירים מתחככים וזקוקים לשימון.

האמת היא שהחיכוך עוזר לנו מאוד בחיי היום-יום, ובלעדיו לא היינו יכולים ללכת, לנסוע או להרים דברים. החיכוך הוא כוח שמתקיים בין שני חפצים צמודים – והוא מתנגד לתנועה שלהם זה כלפי זה.

כאשר אנו נוסעים במכונית ובולמים, החיכוך בין הגלגלים לכביש הוא שעוצר בסופו של דבר את המכונית. כולם מכירים את הסכנה בנסיעה בכביש רטוב: המים מפחיתים את כוח החיכוך בין הצמיגים לכביש, וכאשר בולמים, במקום לעצור המכונית עלולה להחליק על הכביש:

העזרה של כוח החיכוך היא לא רק בבלימה, הוא גם זה שמאפשר את הנסיעה עצמה. אם לא היה קיים כוח חיכוך בין הגלגלים לכביש, הגלגלים היו פשוט מסתובבים במקום, והמכונית לא הייתה מתקדמת. אולי זה קרה לכם כאשר ניסיתם להתחיל נסיעה על כביש רטוב או קפוא, או על דרך המכוסה בחול דק – שומעים שהגלגלים מסתובבים והמכונית פשוט לא מתקדמת.

ללא חיכוך גם לא היינו מצליחים ללכת: כוח החיכוך הוא ששומר על רגלינו מחוברות לקרקע בזמן שאנו צועדים עליה, והוא שמאפשר לנו לדחוף את עצמנו קדימה בכל צעד. זאת הסיבה שמסוכן מאוד ללכת על ריצפה חלקה ורטובה, סכנת ההחלקה (והנפילה) גבוהה מאוד.

באותו אופן – אחיזה של חפצים והרמה שלהם לא הייתה מתאפשרת בלי חיכוך. החיכוך הוא שמאפשר לנו 'לתפוס' חפצים שאנו נוגעים בהם, וכאשר מקטינים את החיכוך אחיזה היא בלתי אפשרית – כפי שמודגם בסרטון כאשר אני מנסה להרים כדור מכוסה בשמן (שמן הוא חומר שמקטין חיכוך).

כדור משומן – ממש בלתי אפשרי להרים | צילום: ליאורה זייתון
כדור משומן – ממש בלתי אפשרי להרים אותו (תודה ליובל רוזנברג על החידה) | צילום: ליאורה זיתון

חישבו על זה – האם הייתם יכולים לכתוב אם לא היה חיכוך בין היד לעפרון? האם הייתם יכולים לשבת ולהישען על כיסא אם לא היה חיכוך בין גופכם לבין הכיסא?

מכאן שכוח החיכוך חשוב מאוד להתנהלותנו היום-יומית.

המגה קיר של נינג'ה ישראל

מתקן המגה-קיר של תוכנית "נינג'ה ישראל" – הוא אחד המתקנים הקשים ביותר למעבר. מסלול ריצה המתחיל אופקי ומסתיים אנכי ממש – בגובה של 5.25 מטרים (מטר יותר ממתקן הקיר הרגיל). כדי לעבור אותו, המתמודדים צריכים להיות בכושר גופני מעולה, אבל גם עזרה מכוח החיכוך: הם חייבים אחיזה מושלמת בין הנעליים לקיר, אחרת הנעלים יחליקו, והם לא יצליחו לטפס ולעלות נגד כוח המשיכה. המתמודד יובל שמלא, אלוף העונה הראשונה של התוכנית, ככל הנראה מבין היטב גם פיזיקה – כי הוא דאג לנגב את נעליו שוב ושוב ושוב לפני ניסיון הטיפוס על הקיר. המים  - בדיוק כמו בכביש הרטוב, עלולים להקטין את החיכוך בין הנעלים לקיר, ולגרום להחלקה. ולכן חייבים לרוץ על המתקן עם נעליים יבשות לגמרי. אכן, הוא היה אחד המתמודדים היחידים שהצליחו לעבור את המגה-קיר.

חידה לסיום

נסו לחשוב: מדוע הספר הצמוד לקיר לא נופל?

ספר מוצמד לקיר באמצעות אצבע | צילום: ליאורה זייתון
ספר מוצמד לקיר באמצעות אצבע | צילום: ליאורה זיתון

4 תגובות

  • טל

    טעות בכתבה

    " האם הייתם יכולים לשבת ולהישען על כיסא אם לא היה חיכוך בין גופכם לבין הכיסא? "
    אין קשר לחיכוך אלא לכבידה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    גם וגם

    נכון, גם בלי כוח המשיכה לא היינו יכולים 'לשבת' על כיסא. אבל תחשוב/י שוב - מה מחזיק אותך על הכיסא כאשר אתה יושב ונשען על המשענת שלו... והכי כיף לעשות ניסוי - אפשר לקחת כיסא פלסטיק חלק, ולצפות אותו במי-סבון או בשמן (כדי להקטין חיכוך), ואז לנסות לשבת ולהישען עליו...

    בברכה,

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • רון

    סבבה, אבל אין הסבר פיזיקלי

    סבבה, אבל אין הסבר פיזיקלי למהו בעצם כוח החיכוך.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כתבה וסרטון מעמיק

    היי רון
    צודק - יש לנו כתבה וסרטון מעמיק על כוח החיכוך מהיבט הפיזיקאלי:
    https://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/%D7%9B%D7%97-%D7%94%D7...
    אני אוסיף קישור למתעניינים גם בתוך הכתבה.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע